ژئوفنس یا حصار جغرافیایی (Geofence)

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی (Geofence) ، مرزهای مجازی در دنیای واقعی

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی (Geofence) چیست؟ #

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی (Geofence) برای اولین بار در سال 2002، برای استفاده از برنامه‌های مختلف نقشه‌برداری آنلاین بصورت رقومی سفارشی‌سازی و تهیه گردید. حصار جغرافیایی (Geofence) یک محدوده مجازی است که در نرم‌افزار مورداستفاده ما ایجاد می‌شود و محدوده‌ای را که ما در آن هستیم مشخص می‌کند. یک حصار جغرافیایی با استفاده از موقعیت ما (که برای مثال، با استفاده از جی‌پی‌اس تعیین می‌شود) و استفاده از سامانه بازشناسی توسط امواج رادیویی (RFID) تعیین و مخابره می‌گردد.

یک ژئوفنس(Geofence) می‌تواند به صورت پویا تولید شود. برای مثال، توسط دایره‌ای که با شعاع مشخص اطراف یک فروشگاه یا موقعیت مکانی ما قرار می‌گیرد، تعریف شود.یا اینکه، می‌تواند یک محدوده از پیش تعریف شده از مرزها باشد، مانند محدوده‌های تعریف شده برای مدارس یا مرزهای محله‌. این مرز و حصار جغرافیایی چه به منظور ایجاد امنیت، فروش و یا توزیع کالا باشد، با ارسال سیگنال و هشدارهای بی وقفه، میزان آگاهی شما را در آن محدوده بالا می‌برد و معین می‌کند که در محدوده شما چه کاربری‌های خاصی قرار گرفته‌اند.

وقتی این واژه به دو بخش شکسته شود، واژه‌های “جغرافیایی” و “حصار” را خواهیم داشت. حال، هرکس می‌تواند معنای حصار را متوجه شود که معمولاً خط مرزی است بین شما و همسایه‌تان. و البته ژئو مخفف واژه‌ی جغرافیاست. هنگام که این دو واژه کنار هم قرار می‌گیرند، یک ژئوفنس یا مرز جغرافیایی حاصل می‌شود که در واقع همان حصار جغرافیایی (Geofence) است: یک مرز جغرافیایی مجازی که می‌تواند حاوی اطلاعات بسیاری باشد.

کاربردهایی از حصار جغرافیایی (Geofence) #

هدف از کشیدن یک ژئوفنس معمولاً به وقوع پیوستن یک اتفاق است، مثلاً اگر وارد مرزی شوید، یک پیام برای شما ارسال می‌گردد. این قابلیت می‌تواند امکانات بسیاری را در اختیار ما قرار دهد.

آگاه کردن والدین از موقعیت مکانی فرزندانشان به منظور امنیت #

کاربرد حصار جغرافیایی تنها برای سیستم شرکت ها و حوزه های کاری و اداری نیست. شما می توانید برای موارد شخصی تر هم از این ابزار ردیابی استفاده کنید. به عنوان مثال اکثر سیستم های ردیابی کودکان هم از ژئوفنس استفاده می کنند. شما می توانید با استفاده از حصار الکتریکی از لحظه ی ورود و خروج فرزندتان از مکانی خاص مطلع شوید.

در راستای حفظ امنیت عمومی،‌ حصار جغرافیایی امنیت خاطری را برای والدین به دنبال داشته است. به این صورت که اگر فرزندانشان محدوده‌ی معین‌شده را ترک کنند، حصار جغرافیایی هشداری به والدین ارسال کرده و آنها را از این امر مطلع می‌سازد.

فرض کنید محدوده ی مورد نظر خود را مدرسه انتخاب کرده اید. اگر فرزندتان از مدرسه خود خارج شود، حصار الکتریکی با دریافت سیگنال های ردیابی از ماهواره های سیستم جی پی اس یا فرکانس رادیویی در آن منطقه، یک هشدار برای شما ارسال می گردد.

حصار جغرافیایی می‌تواند امنیت را بالا ببرد،‌ نه تنها برای والدین بلکه برای استفاده از اسلحه‌ی گرم. برای مثال می‌تواند محل‌هایی را که مجاز به حمل اسلحه‌ی گرم می‌باشند، جهت کاهش سوانح و تلفات معرفی کند.

– یک اپلیکیشن تلفن همراه می‌تواند الزامات و مقررات لازم را برای پرواز هواپیمای بدون سرنشین به مکان‌هایی مشخص ارسال کند. – تعریف کردن مناطقی که پرواز در آن‌ها ممنوع است، ده برابر آسان‌تر خواهد شد اگر شما از حصار جغرافیایی مجازی آگاه باشید. – هم‌چنین کمپانی‌های اجاره‌ی اتومبیل، می‌توانند از خارج شدن اتومبیل‌هایشان از این حصار جلوگیری کنند.

در زیر چندین مورد به عنوان مثال از کاربردهای ترسیم محدوده ی تردد بیان شده است: #
  • کنترل و محاسبه میزان کارکرد خودروهای استیجاری یک سازمان در محدوده‌های مشخص شده
  • کنترل عدم خروج خوردوهای سازمانی یک اداره از محوطه مورد نظر مانند پارکینگ، شهر و یا هر منطقه مورد نظر
  • کنترل عدم ورود افراد به محدوده‌های غیر مجاز
  • کنترل حرکت خودروهای بین شهری در جاده‌های مشخص شده
  • کنترل عدم خروج حیوانات خانگی از محدوده تعریف شده
  • کنترل عدم خروج دام‌ها از یک دامداری (محدوده مجاز)
  • کنترل عدم خروج حیوانات تحت مراقبت در پارک‌های حفاظت شده و یا عدم ورود آن‌ها به محدوده‌های غیر مجاز
  • کنترل و نظارت بر تردد زندانیان در محوطه زندان
  • گزارش گیری از کلیه رویدادهای اتفاق افتاده در محدوده های تعریف شده
    علامت دادن به راننده‌های کامیون برای تحویل‌ کالاها #

    در تحویل محموله، کامیون‌ها از حصار جغرافیایی جهت آگاهی از وارد شدن به محدوده تحویل بار استفاده می‌کنند. مشاغل همیشه در تلاش برای کاهش هزینه‌های خود می‌باشند، وقتی کامیون محموله، وارد یا خارج حصار جغرافیایی می‌شود با ارسال پیامی به افراد مسوول، زمان لازم برای امضا کردن برگه‌ها و خالی کردن بار کامیون‌ها کاهش می‌یابد. این حصار هم‌چنین می‌تواند مشتری‌ها را از محل کامیون مورد نظر آگاه کند.

    هشدار دادن به مشتری‌های بالقوه برای حراجی‌ها #

    در فروشندگی،‌ حصار جغرافیایی دنیایی از موقعیت‌ها را جهت تبلیغات هدفمند و دقیق برای مشتری‌ها در محدوده‌ی داده شده به ارمغان می‌آورد. وقتی مشتری‌ها وارد فاصله‌ای معین از یک رستوران می‌شوند، پیامی درخور علایق و نیازهایشان دریافت می‌کنند. اگر دسر مورد علاقه‌تان 50% تخفیف خورده باشد، چقدر وسوسه‌انگیز خواهد بود که 50 متر دیگر راه بروید و به آن برسید؟ در واقع کمپانی Apple از این ترفند حراجی، برای جذب مشتری‌ها استفاده می‌کند.

    نحوه کار با ژئوفنس چگونه است؟ #

    فرض کنید شما مدیر یک شرکت فروش هستید و مایلید از رفت و آمد بازاریاب شرکت خود در محدوده ای که او باید کالاهای شرکت را بفروشد، مطلع باشید.
    در ابتدا شما باید یک محدوده جغرافیایی را در برنامه ژئوفنس خود که روی تلفن همراه شما نصب است رسم کنید. این محدوده می تواند به دلخواه شما به شکل های مختلفی مانند دایره، مربع، مستطیل و … رسم شود. بازاریاب شرکت شما هم باید مجهز به یک دستگاه ردیاب باشد که با سیستم موقعیت یابی جی پی اس کار می کند. پس از آن موقعیت جغرافیایی (طول و عرض) او به سرورهای ردیابی شما ارسال می شود. می توانید تمام مسیرهایی را که فرد موردنظرتان در محدوده ای که روی نقشه در تلفن همراهتان رسم کرده اید رفته است را ببینید و از این طریق بر کارهای او نظارت دقیق داشته باشید.

    ژئوفنس دارای یک سیستم هشدار هوشمند است. یعنی هنگامی که کارمند شرکتتان وارد محدوده رسم شده شود و یا اگر از آن بیرون رود، یک هشدار از طریق پیامک یا ایمیل برای شما ارسال می گردد. همچنین شما می توانید برای نظارت بر کار تعداد زیادی از کارمندان شرکت خود از این روش استفاده کنید. این کار باعث می شود تا در پایان هرماه گزارش کاملی از تردد آن‌ها تهیه نمایید که این امر موجب بهبود هر چه بهتر عملکرد آن ها خواهد شد. شرکت‌ها و یا سازمان‌های مختلف با توجه به نیاز خود از ابزار حصار الکتریکی ( Geofence ) برای نظارت بر کارکرد نیرو‌ها، متحرک‌ ها و یا موقعیت اموال خود استفاده می‌ کنند.

    انواع محدوده تردد #

    حصار الکتریکی را می توان به صورت حدودی و یا دقیق با استفاده از مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) در اطراف محدوده مورد نظر ترسیم نمود و هر محدوده میتواند بر اساس نیاز به صورت :

    1- دایره ای ( با تعریف مرکز دایره و شعاع مورد نظر )
    محدوده‌های مجاز و غیر مجاز را می‌توان به راحتی و به صورت دایره‌ای با شعاع ثابت به مرکزیت یک نقطه مشخص ترسیم نمود.
    2- چهار ضلعی منتظم ( با تعریف دو نقطه در دوسر قطر مربع و یا مستطیل )
    3- چند ضلعی بسته ( که میتوان به تعداد نامحدود نقطه برای تعریف ناحیه مورد نظر بر روی نقشه تعریف کرد، که در نهایت نقطه اول به نقطه آخر متصل شده و بسته میشود.محدوده‌های مجاز و غیر مجاز را می‌توان به راحتی و به هر شکل هندسی دلخواهی تعریف نموده و متناسب با آن گزارش‌ و هشدار دریافت نمود.
    4- مسیر و یا راه تعیین شده ( Georoad ) که میتوان برای مسیر مورد تایید قابل حرکت متحرک مورد نظر و حاشیه مجاز حرکتی آن، تعریف نمود.

    مدیریت محدوده های تردد #

    به طور کلی دو مدل حصار الکتریکی از نظر مدیریت آن در سیستم های ردیابی مورد استفاده قرار میگیرد:

    در مدل اول اطلاعات مربوط به فنس الکترونیکی در تنظیمات سخت افزار ردیاب خودرو ثبت میشود و مسئولیت کنترل و مدیریت وقایع در هر خودرو جداگانه توسط سخت افزار و به صورت منطقه ای صورت میپذیرد و در مدل دوم که در سیستم های مدیریت ناوگان مرسوم تر و پر استفاده تر میباشد، بررسی و تحلیل داده ها بعد از دریافت در سرورهای ردیابی و در سمت نرم افزار ردیابی می باشد.

    هرکدام از این روشها مزایا و معایبی دارند که متناسب با نوع کارکرد دستگاههای ردیاب باید در پروژه های مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیرند.

    نحوه کارکرد حصار الکتریکی #

    وجه اشتراک و در واقع ارتباط میان محدوده تردد و متحرک، طول و عرض جغرافیایی می‌باشد. محدوده تردد یک محدوده ثابت و مشخص دارد و متحرکی که دستگاه ردیاب به آن متصل است به طور کلی اغلب در حال حرکت و جابجایی در طول و عرض های مختلف جغرافیایی می‌باشد.

    جهت استفاده از محدوده تردد همراه با متحرک مجهز به ردیاب (GPS) گام‌های ذیل باید انجام پذیرد:

    1. تعریف محدوده تردد  بر روی نقشه در سامانه ی ردیابی ایران ردیاب

    2. منتسب کردن ردیاب ها (ها) به محدوده تردد مورد نظر

    3. ارسال موقعیت جغرافیایی (طول و عرض) متحرک به سرورهای ردیابی

    4. تعریف هشدار با توجه به نیاز کارکردی برای تخلف از محدوده جغرافیایی مورد نظر بر روی سیستم

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/IRCTW62

Powered by BetterDocs

سبد خرید فروشگاه
نوار کناری
منو
صفحه اصلی
وبلاگ