ردیاب خودرو

آیا گذاشتن شنود و ردیاب در ماشین شخصی دیگر جرم است؟

گذاشتن شنود و ردیاب در ماشین شخصی دیگر که آیا این کار جرم است یا خیر

برای بررسی مسئله گذاشتن شنود و ردیاب در ماشین شخصی دیگر که آیا این کار جرم است یا خیر، باید گفت که از آنجایی که ردیاب و همچنین وسایل های امنیتی دیگر در جهت کاهش سرقت و ایمنی موثر است اما بعضی مواقع از اینگونه وسایل سوء استفاده میشود که این کار هم برخلاف اخلاق حسنه در جامعه و همچنین از لحاظ قانونی جرم به حساب می آید.(مانند اینکه کسی در ماشین همسر خود به صورت مخفیانه ردیابی نصب نمایید و از این کار برای کارهای غیر قانونی استفاده نماید). بنابراین قانون برای محتوای انتقال ارتباطات (مثل شنود یا جی پی اس) مجازاتی در نظر گرفته است.

بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضبط و افشای مکالمات تلفنی اشخاص استراق سمع و همچنین هرگونه تجسم را ثبت و ضبط مکالمات غیر قانونی است مگر به حکم قانون .


مجازات گذاشتن شنود و ردیاب در ماشین شخصی دیگر چه میباشد؟

تعریف شنود غیر مجاز از نظر قانون جرایم رایانه ای

همانطور که گفته شد، گذاشتن شنود و ردیاب در ماشین شخصی دیگر جرم است. قانون جرایم رایانه‌ای از شنود غیرمجاز به ‌عنوان استراق سمع یاد شده است. هم چنین گذاشتن ردیاب در ماشین به صورت غیر مجاز قابل پیگرد قانونی است. بر اساس آنچه که در این قانون ذکر شده، استراق سمع محتوای ارتباطات غیر عمومی، اگر به صورت غیر مجاز مورد استفاده قرار مجازات حبس جزای نقدی را در پی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکته: اگر شخصی انتقال داده دیگران را بدون اجازه مشاهده کند (مثل نگاه کردن ایمیل یا پبام های در حال انتقال در شبکه های مجازی)، در حکم شنود غیر مجاز و استراق سمع بوده و موجب پیگرد قضایی قرار میگیرد.

 گذاشتن شنود در ماشین شخصی دیگر

براساس قانون جرایم رایانه ای (برگرفته از کتاب قانون مجازات اسلامی)، اگر کسی به صورت غیرمجاز وسایلی که نشان دهنده انتقالات ارتباطات غیر عمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی، برای شنود کسی دیگر به صورت غیر مجاز استفاده کند، به شش ماه تا دو سال حبس و یا جزای نقدی از ده میلیون تا چهل میلیون ریال یا بنا بر نظر قاضی به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نکته: اگر کسی برای مرتبه سوم مرتکب جرم شود غیر مجاز شود، مجازات آن محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی از یک ماه تا یک سال است.

ردیاب شنود دار در ماشین شخصی دیگر

استفاده از ردیاب شنود دار در صورتی جرم است که به منظور استراق سمع دیگران استفاده شود. ولی در صورتی که مثلا برای حفاظت از شخص باشد(مثل خودروی والدین یا فرزندان) ، از نظر قانون منعی ندارد.

مجازات جرم شنود غیر مجاز توسط کارمندان دولتی نهاد های حکومتی

اگر جرم شنود غیرمجاز توسط کارمندان دولتی نهادهای حکومتی ( مانند اعضای نیروهای مسلح ) یا متصرف قانونی شبکه مخابراتی باشد و یا اینکه جرم به صورت سازمان یافته صورت گرفته باشد، فرد خاطی به شانزده ماه و یک روز حبس تا دو سال یا اینکه به جزای نقدی مبلغ ۴۰ میلیون ریال محکوم می شود و بنابر نظر قاضی، به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان قضائی نیروهای مسلح، مجازات اشخاص حقوقی که به جرم شنود غیر مجاز محکوم می شوند، برای مرتبه اول به پرداخت جزای نقدی از صد و بیست میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال و تعطیلی از یک تا ۹ ماه است. در صورتی که شخص حقوقی دوباره آن جرم را مرتکب شود، به تعطیلی موقت از یک تا پنج سال محکوم می شود.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/IRVUMTD

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *