خودرو

داشتن ردیاب برای خودرو مهم تر است یا برگ معاینه فنی؟

*سیمفا چیست؟

نواب حسینی منش با اشاره به اتصال سامانه سیمفا به بانک اطلاعاتی پلیس تصریح کرد: یکی از مقدمات پیاده‌سازی و اجرای طرح مناطق کم انتشار آلایندگی (LEZ) و ممانعت از تردد خودروهای آلاینده در رینگ سبز (زوج و فرد)، استفاده از سامانه سیمفا جهت تجمیع اطلاعات خودروهای معاینه شده در کشور و کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های ثبت پلاک در مناطق مذکور می‌باشد که با توجه به اثرات مثبت این طرح در کاهش آلودگی هوا جهت تسریع اجرای آن، ستاد معاینه فنی نسبت به استفاده از این سامانه در مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام کرده است و به زودی بر اساس مصوبات هیات وزیران، پلیس به صورت نرم افزاری نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی که در این محدوده تردد می‌کنند، اقدام خواهد کرد.

وی در خصوص تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت: مطابق تجربیات کشورهای موفق در زمینه کاهش و مهار آلودگی هوا در کلانشهرها، کاهش آلودگی هوا مستلزم برنامه ریزی و چندین اقدام می باشد که معاینه فنی نیز به عنوان یکی از اقدامات، نقش خود را در این بهبود ایفا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام گرفته در دانشگاه‌های داخلی، معاینه فنی می‌تواند نقش حداقل ۱۰ درصدی در کاهش آلودگی هوا را داشته باشد. به طور کلی با توجه به ارتباط آلودگی هوا با حادث گردیدن امراض ناشناخته و تحمیل هزینه های بسیار بالای درمان به جامعه، برای کشورها حتی کاهش یک درصدی بسیار حائز اهمیت بوده و در ارتباط با آن هزینه و سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهند.

بر همین اساس می‌توان معاینه فنی را به عنوان یک اقدام کم هزینه و موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا دانست که بدون تردید اثربخشی آن مستلزم همکاری شهروندان در رعایت قانون است.

*ممنوعیت صدور معاینه فنی خودرو خارج از سامانه سیمفا


وی با بیان اینکه خودروهای زیر ۵ سال در حال حاضر نیازی به برگه معاینه فنی ندارند گفت: پلیس با این مساله موافق نیست و امیدواریم این مساله در مجلس اصلاح شود و سالانه برای همه خودروها نظارت فنی صورت گیرد و برگه معاینه فنی صادر شود، چرا که هم از نظر ایمنی و هم از نظر زیست محیطی این مساله قابل توجه است.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/6WHlw

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *