فن آوری

سیستم تعیین موقعیت گالیله

GALILEO که در حال حاظر توسط اتحادیه اروپا و آژانس فضایی اروپا در دست ساخت است . پروژه ۵ میلیارد یورویی بوده که به افتخار ستاره شناس معروف ایتالیایی گالیله نام گرفته است. یکی از مهمترین اهداف Galileo فراهم آوردن سیستم موقعیت یابی بسیار دقیقی است که مورد اطمینان کشور های اروپایی باشد و قادر به رقابت با سیستم Glonass روسیه ، GPS آمریکا و COMPASS چین باشد و بتوان مستقل از سیستم های مذکور عمل کند.
هنگام فعالیت این سیستم از ۲ مرکز فعالیت زمینی که در مونیخ (Munich) آلمان و فوچینوی (Fucino) ایتالیا قرار دارد استفاده می کند. در دسامبر ۲۰۱۰ نمایندگان اتحادیه اروپا جمهوری چک را به عنوان مقر اصلی این پروژه انتخاب کردند.
در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ دو عدد از ۴ ماهواره این سیستم راه اندازی شد. دو ماهواره بعدی نیز در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۲ شروع به کار کردند که با این امر امکان آزمایش این سیستم فراهم آمد. هنگامی که فرایند در مدار قرار گرفتن به طور کامل پایان یابد، ماهواره های دیگری نیز به منظور رسیدن سیستم به ظرفیت های راه اندازی در اواسط دهه اضافه خواهد شد. انتظار می رود که تا سال ۲۰۱۹ همه ۳۰ ماهواره ی Galileo راه اندازی شود. (لازم به ذکر است که ۲۷ ماهواره فعال و ۳ ماهواره یدکی در این سیستم وجود دارد(.
سرویس های پایه ای ناوبری در این سیستم رایگان است. هدف از این سیستم فراهم آوردن موقعیت یابی افقی و عمودی با دقت یک متر ، و ارائه سرویس های موقعیت یابی بهتر از سیستم های دیگر در عرض های جغرافیایی بالا می باشد. همچنین این سیستم معرفی کننده سرویس نجات وجستجوی منحصر به فرد بین دیگر سیستم ها است به طوری که ماهواره ها به یک دستگاه گیرنده خودکار مجهز بوده که در شرایط اضطراری سیگنال ها را از دستگاه انتقال دهنده کاربر به مرکز امداد و نجات مخابره می کند. در همین حال سیستم سیگنالی را به کاربری که در خطر قرار دارد نیز مبنی بر اینکه موقعیت کاربر تشخیص داده شده و کمک در راه است ارسال می کند. این مسئله جهش بزرگی در Galileo در مقایسه با GPS و Glonass می باشد. سرویس های با دقت بالای این سیستم مشمول پرداخت هزینه هایی است و برای کاربردهای تجاری و نظامی به کار می رود.

اولین ماهواره های گالیله Thijs ) به افتخار کودکی ۱۱ ساله از بلژیک) و) Natalia به افتخار کودک ۹ ساله بلغاری) که در مسابقه نقاشی بچه های گالیله در اتحاده اروپا قهرمان شده بودند نام گذاری شد.

Gioveaبا موفقیت در سال۲۰۰۵ به پرواز در آمد.

 

این سیستم موقعیت یاب جهانی همچنین شامل ساعت‌های اتمی، به عنوان قلب هر گونه سیستم موقعیت یاب جهانی خواهد بود.
بی‌بی‌سی در تحلیلی درباره سیستم موقعیت یاب جهانی گالیله از این طرح به عنوان یک پروژه سیاسی یاد کرده و آورده است .همچون ایرباس و برنامه راکت آریان، این سیستم موقعیت یاب جهانی جدید گویای استقلال اروپا خواهد بود. این پروژه بزرگ علمی به کشورهای اروپایی این امکان را می‌دهد که دسترسی تعیین یافته‌ای به سرویس داشته باشد که مشابه آن در حال حاضر از سوی یک قدرت خارجی همچون آمریکا در حال اجراست.

galilo

GPS AND GALILEO

یکی از دلایلی که باعث شد Galileo به عنوان یک سیستم مستقل از بقیه سیستم های ناوبری و موقعیت یابی عمل کند این بود که اطلاعات موقعیتی GPS بوسیله یک مشخصه اختصاصی سیستم GPS با نام دسترسی گزینشی (که توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت) می توانست بسیار نا مشخص باشد. سیستم GPS دارای کاربردهای بسیاری در حوزه های غیر نظامی است. طرفداران سیستم GALILEO می گویند که کاربردهای زیرساختی غیر نظامی مانند سیستم ناوبری هواپیما نباید به چنین سیستم آسیب پذیری (GPS) اطمینان کنند.

در دوم ماه می سال ۲۰۰۰ مشخصه دسترسی گزینشی (SA) توسط رئیس جمهور وقت بیل کلینتون از سیستم GPS حذف شد. با این وجود این امکان در سیستم GPS کنونی نیز وجود دارد. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۷ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ماهواره های جدید GPS قادر به ارائه سرویس دسترسی گزینشی نخواهند بود. هنگامی که ماهواره های قدیمی تحت برنامه ای با نام GPS Block IIIA با ماهواره های جدید تعویض شدند، سرویس دسترسی گزینشی از روی آن ها حذف شد. برنامه های مدرن سازی همچنین شامل امکانات استاندارد شده ای بود که به سیستم های GPS III و Galileo امکان فعالیت مشترک را داده و به دریافت کننده ها نیز این اجازه را می داد که از سیستم های GPS و GALILEO مشترکا” برای رسیدن به سیستم ناوبری جهانی با دقتی بسیار بالاتر استفاده کنند.
توصیف نهایی سیستمماهواره های Galileo
۳۰ فضا پیما در مدار ، به همراه ۳ فضا ی یدکی

ارتفاع مداری ۲۳۲۲۲ کیلومتر
محور مداری ، شیب ۵۶ درجه
طول عمر ماهواره بیشتر از ۱۲ سال
جرم ماهواره ۶۷۵ کیلوگرم
ابعاد بدنه ماهواره۷/۲ متر* ۲/۱ متر* ۱/۱ متر
طول سلول های خورشیدی ۷/۱۸متر
نیروی تولیدی توسط سلول های خورشیدی ۵/۱ کیلو وات

سرویس ها
سیستم Galileo ، ۵ سرویس اصلی را دارا می باشد :
۱- ناوبری با دسترسی ساده : این سرویس بدون دریافت هزینه اضافی در دسترس همه کاربرانی است که تجهیزات mass market دارند با خطای سیستم کمتر از یک متر.
۲- ناوبری تجاری : این سرویس، سرویس گارانتی شده ای با دقت بالا است که باید برای آن پول پرداخت کنند
۳- ناوبری امنیت زندگی : سرویس عمومی این سرویس برای کاربرد هایی است که دقت تظمین شده را می طلبد
۴- ناوبری سازماندهی شده عمومی : این سیستم دسترسی پیوسته ای را حتی در زمان قطع سیستم اصلی ( به هنگام بحران) فراهم می آورد. آژانس های دولتی مهمترین کاربران این سیستم هستند.
۵ – نجات و جستجو: این سرویس موقعیت امواج رادیویی یا برج های دیدبانی را در مواقع بحران برداشته و امکان ارسال feed back را فراهم می آورد.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/8k9pe

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *