ردیاب

تکذیب خبر نصب ردیاب ماهواره ای بر روی هوبره توسط شکارچیان

چند روز قبل خبری مبنی بر “نصب ردیاب ماهواره ای بر روی پرندگان کمیاب توسط شکارچیان” در رسانه ها منتشر شده است.

در این خبر آمده است که: “ردیاب های ماهواره ای از کشور ازبکستان خریداری شده توسط شکارچیان روی بدن هوبره نصب شده بود تا زمانی که این پرنده به محل تجمع دیگر پرنده‌های کمیاب می‌رسد، این محل از سوی شکارچیان شناسایی شود”

محمدرضا قلندری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان بم ضمن تکذیب این خبر به پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: ردیاب های ماهواره ای به منظور انجام برنامه های مطالعاتی و تحقیقاتی جهت شناسایی رفتار و مسیرهای مهاجرت پرندگان بر روی بدن آنها نصب می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بم گفت: ردیاب هایی که در بیابان های بم یافت شده از طرف کشور ازبکستان جهت انجام طرح مطالعاتی بر روی هوبره نصب شده بود. پرنده مجهز به ردیاب در حوزه این شهرستان احتمالا توسط پرندگان شکاری یا روباه شکار شده و ردیاب متصل به آن جدا شده است.

قلندری اضافه کرد: با توجه به روشن بودن ردیاب با بررسی نقشه های UTM و با استفاده از GPS مکان رها شدن ردیاب مشخص گردید.

 

خبر قبلی منتشر شده در خصوص نصب ردیاب ها:

اعضای باند شکار و قاچاق پرندگان کمیاب که با نصب ردیاب روی بدن پرنده‌ها، محل تجمع آنها را شناسایی می‌کردند، تحت تعقیب مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفتند.

چندروز پیش مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با بررسی نقشه‌های یوتی‌ام حوزه استحفاظی خود متوجه فعال بودن ۲ردیاب در حوالی شهرستان ریگان و در نزدیکی مرز استان کرمان و سیستان و بلوچستان شدند. از آنجا که زمستان و بهار، فصل مهاجرت پرنده‌های کمیاب مثل هوبره به این منطقه است، این احتمال وجود داشت که دستگاه‌های ردیاب از سوی قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز در این منطقه فعال شده و هدفی جز شناسایی محل تجمع این گونه پرنده‌ها ندارد.

با این فرضیه تحقیقات برای شناسایی محل ردیاب شروع شد و تیمی از مأموران با بررسی مختصات جغرافیایی و ردگیری‌های انجام‌شده به محلی در چندکیلومتری شهرستان ریگان رسیدند که معمولا پرنده‌های مهاجر برای خوردن آب و دانه به آنجا می‌رفتند. مأموران وقتی این منطقه را به‌طور دقیق بررسی کردند به بقایای لاشه یک هوبره رسیدند که ردیاب مورد نظر روی کمر آن نصب شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد که این ردیاب از کشور ازبکستان خریداری شده و روی بدن هوبره نصب شده بود تا زمانی که این پرنده به محل تجمع دیگر پرنده‌های کمیاب می‌رسد، این محل از سوی شکارچیان شناسایی شود. محمدرضا قلندری، رئیس اداره محیط زیست شرق استان کرمان با بیان این خبر گفت: معمولا در زمستان و اوایل بهار شکارچیان غیرمجاز از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس راهی ایران می‌شوند تا دست به شکار پرنده‌های مهاجر بزنند. در این میان برخی از آنها علاقه خاصی به شکار هوبره دارند که زیستگاه آن در زمستان و بهار مناطقی از استان کرمان و سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: شکارچیان بعد از شکار یک پرنده، ردیاب را روی بدن او نصب و سپس پرنده را آزاد کرده بودند تا این پرنده بتواند آنها را به محلی ببرد که بقیه پرنده‌های کمیاب در آنجا جمع می‌شدند. اما ظاهرا هوبره‌ای که ردیاب روی بدن او بود از سوی پرندگان دیگر شکار شده بود. قلندری تصریح کرد: در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک ردیاب دیگر نیز در این منطقه روشن است که تحقیقات مأموران برای پیدا کردن آن و همچنین شناسایی شکارچیان غیرمجاز آغاز شده است.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/NPmZ3

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *