جی پی اس, فن آوری, مسیریاب

بهترین اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی سال ۲۰۱۷

بسیاری از مردم ایران و دیگر نقاط جهان فصل تابستان را برای سفرهای خود برمی‌گزینند. بنابراین با فرارسیدن این فصل توجه و نیاز به اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. چه با اتوموبیل شخصی راهی جاده‌ها شوید، به دل طبیعت بزنید، یا با هواپیما و قطار به دیدن شهرها و کشورهای دیگر بروید، یک اپلیکیشن مسیریابی خوب می‌تواند سفر را برای شما به مراتب لذت‌بخش‌تر کند.

از همین رو بر آن شدیم تا در این مطلب خوانندگان خود را با بهترین اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی موجود برای سیستم‌عامل اندروید آشنا کنیم.

Google Maps: سلطان نقشه‌ها

 

بدون شک Google Maps یکی از بهترین اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی برای دستگاه‌های همراه است. گوگل که سال‌هاست امکان مشارکت در اصلاح و به‌روزرسانی نقشه‌ها را برای کاربران خود فراهم آورده است، با بهره‌مندی از بیش‌ترین تعداد کاربران در میان رقبای خود مجموعه‌ای از کامل‌ترین و به‌روزترین نقشه‌ها را از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌نماید.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

Google Maps از قابلیت‌های متعددی برخوردار بوده و اطلاعات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این اپلیکیشن پس از مشخص شدن مسیر و با بهره‌مندی از قابلیت مسیریابی turn-by-turn، کاربر را به صورت پیوسته راهنمایی نموده و پیش از رسیدن به میادین و تقاطع‌ها جهت چرخش را به اطلاع وی می‌رساند. Google Maps این امکان را دارد تا با استفاده از اطلاعات زنده ترافیکی، کاربر را از وضعیت راه‌ها مطلع نموده و در صورت بسته بودن یکی از خیابان‌ها یا بالا بودن حجم ترافیک مسیر پیش رو، مسیرهای بهتری را پیشنهاد دهد. این اپلیکیشن همچنین قادر است با محاسبه طول مسیر و در نظر گرفتن اطلاعات ترافیکی، فاصله زمانی تا رسیدن به مقصد را برای کاربر تخمین بزند.

دیگر قابلیت اپلیکیشن نقشه‌های گوگل، برخورداری از اطلاعات دقیق و به‌روز از حمل و نقل عمومی در بسیاری از نقاط جهان است. به این معنی که علاوه بر امکان مشاهده مسیرها و ایستگاه‌های قطار، مترو، اتوبوس و تاکسی، کاربران این اپلیکیشن در بسیاری از شهرها قادرند تا از زمان رسیدن قطار یا اتوبوس بعدی به ایستگاهی که در نزدیکی آن‌ها قرار دارد (یا هر ایستگاه دیگر) مطلع شوند. Google Maps در کنار بهره‌مندی از اطلاعات مربوط به موقعیت مکان‌های عمومی همچون هتل‌ها، پارک‌ها، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سینماها، موزه‌ها و غیره، امکان ثبت نظرات و تجارب کاربران را نیز فراهم آورده است. به این ترتیب کاربر قادر خواهد بود تا با استفاده از این اپلیکیشن فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های مورد نظر خود را پیدا نموده، از نظرات دیگر کاربران و امتیازی که به آن داده‌اند اطلاع یافته، تصاویر واقعی آن مکان و یا منوی غذایی مربوطه را مشاهده نموده، حتی در مواردی اقدام به تهیه بلیط، رزرو اتاق، یا رزرو میز نمایند. به علاوه، کاربران Google Maps با استفاده از حالت Street View می‌توانند به نمایی از درون خیابان‌ انتقال یافته و تصاویر داخلی مکان‌های مختلف را — در صورت وجود — مشاهده نمایند. این اپلیکیشن همچنین قادر است تا با بهره‌مندی از نقشه داخلی برخی مکان‌های عمومی بزرگ همچون فرودگاه‌ها، مراکز خرید و استادیوم‌ها، کار مسیریابی و راهنمایی کاربران را در فضای داخلی برخی مراکز و ساختمان‌ها نیز ادامه دهد.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

تا چندی پیش مشکل اصلی Google Maps وابستگی کامل به اینترنت و مصرف نسبتا بالای ترافیک اینترنتی کاربر در هنگام استفاده بود. گوگل برای رفع مشکل اول و فراهم آوردن امکان استفاده از اپلیکیشن نقشه‌ و مسیریابی خود در شرایطی که اتصال به اینترنت وجود ندارد، قابلیت دانلود نقشه‌ها را برای منطقه مورد نظر کاربر فراهم آورده است. البته استفاده از نقشه‌های آفلاین موقتی بوده و اطلاعات دانلود شده چنانچه از طریق اینترنت به‌روزرسانی نشوند، پس از ۳۰ روز منقضی گردیده و غیر قابل استفاده خواهند بود. البته مشکل دوم یعنی مصرف نسبتا بالای پهنای باند و ترافیک اینترنتی همچنان پابرجا بوده، به همین دلیل در مناطقی که دسترسی به اینترنت محدود یا پرهزینه است، اپلیکیشن‌هایی با قابلیت استفاده کاملا آفلاین بیش‌تر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند.

Google Maps این امکانات و قابلیت‌ها را در قالب رابط کاربری ساده و آشنایی شبیه به دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پیش‌فرض این شرکت همچون Play Store، Play Games، Gmail و Drive ارائه می‌نماید. این رابط کاربری از ۴ بخش اصلی تشکیل یافته است: تصویر نقشه که بخش اعظم صفحه را اشغال نموده و با لمس آن توسط کاربر به حالت تمام-صفحه درمی‌آید؛ یک نوار ابزار کوچک در پایین صفحه برای مسیریابی و مشاهده اطلاعات مکان‌های مختلف در محدوده کاربر، یک نوار جست‌وجو در بالای صفحه برای جست‌وجوی مکان‌ها، خیابان‌ها و غیره و یک منوی به اصطلاح همبرگری که با لمس دکمه مربوطه در گوشه سمت چپ نوار جست‌وجو ظاهر می‌شود. کاربر از طریق این منو می‌تواند لایه‌های مختلف اطلاعاتی از جمله وضعیت ترافیکی، حمل و نقل عمومی، مسیرهای دوچرخه سواری و اطلاعات زمین‌شناسی مثل برجستگی‌ و فرورفته‌گی‌های زمین (Terrain) را به نقشه اضافه نموده و یا حالت نقشه را به نمای ماهواره‌ای تغییر دهد. همین منو امکان اشتراک‌گذاری موقعیت فعلی کاربر، دسترسی به مکان‌های مورد علاقه، دانلود نقشه برای استفاده آفلاین، دسترسی به نقشه‌های آفلاین ذخیره شده، به‌روزرسانی و اضافه کردن اطلاعات به نقشه‌ها و همچنین تغییر در تنظیمات اپلیکیشن را فراهم می‌آورد.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

اپلیکیشن Google Maps که در حال حاضر نقشه‌ها، اطلاعات ترافیکی و اطلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی برای بیش از ۱۵ هزار شهر و همچنین اطلاعات تجاری مرتبط با ۱۰۰ میلیون مکان مختلف را در سرتاسر دنیا شامل می‌شود، برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و iOS به صورت رایگان از Play Store و App Store قابل دانلود است. این اپلیکیشن که تاکنون بیش از ۱ میلیارد بار از Play Store دانلود شده، امتیاز ۴٫۳ را از کاربران این فروشگاه و امتیاز ۴٫۲ را از کاربران App Store دریافت نموده است.

در نهایت لازم به ذکر است که بخشی از اطلاعات و امکانات این اپلیکیشن ممکن است برای بعضی مکان‌ها، شهرها و کشورها به دلایل مختلف در دسترس نباشد. به عنوان مثال، امکان دانلود نقشه‌ شهرهای ایران برای استفاده آفلاین در Google Maps وجود ندارد.

نقاط قوت:

• دقت و کیفیت بالای نقشه‌ها

• لایه‌های اطلاعاتی متعدد و کاربردی برای نقشه‌ها

• بهره‌گیری از مشارکت کاربران در تکمیل، اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات نقشه‌ها

• مجموعه‌ای غنی از امکانات و قابلیت‌ها

• پایداری و کارایی مناسب اپلیکیشن

• اطلاعات مناسب و پوشش جهانی خوب در زمینه مکان‌های عمومی یا همان مکان‌های مورد نظر (POIها)

نقاط ضعف:

• محدودیت‌های زمانی و محدوده‌ای برای دانلود نقشه‌ها و استفاده آفلاین

• استفاده بالا از اینترنت در هنگام کار

• دشوار و طولانی بودن فرآیند یادگیری کار با اپلیکیشن و استفاده از قابلیت‌های مختلف آن برای کاربر

Sygic: اپلیکیشنی عالی برای مسیریابی آفلاین

Sygic یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای مسیریابی آفلاین است که به علت وابستگی بسیار اندک به اینترنت و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند آن، به طور ویژه در کشورهایی با دسترسی اینترنت ضعیف یا پرهزینه طرفداران فراوانی دارد. این اپلیکیشن با دانلود و ذخیره‌سازی نقشه‌ها روی دستگاه کاربر، امکان استفاده از اغلب قابلیت‌ها را در حالت آفلاین فراهم می‌آورد. البته با توجه به اضافه شدن امکان دانلود نقشه‌ها و مسیریابی آفلاین به اکثر اپلیکیشن‌های مسیریابی در سال‌های اخیر، این قابلیت Sygic را دیگر نمی‌توان به تنهایی یک عامل برتری آن بر رقبا دانست. اما در عین حال مزایایی همچون امکان استفاده از قابلیت‌های بیش‌تر و محدودیت‌های کم‌تر در حالت آفلاین، استفاده اندک از پهنای باند در زمان اتصال به اینترنت، عدم محدودیت در دانلود نقشه‌ها و همچنین اشغال فضای ذخیره‌سازی کم‌تر برای نگهداری نقشه‌ها روی دستگاه کاربر، این اپلیکیشن را از دیگر رقبا متمایز ساخته و به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مسیریابی آفلاین بدل نموده است.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

Daniela Zelinova سخنگوی شرکت اسلواکیایی Sygic به دنبال اضافه شدن قابلیت نقشه‌های آفلاین به Google Maps، در گفت‌وگو با نویسنده The Verge بزرگ‌ترین برتری اپلیکیشن مسیریابی شرکتش را امکان دانلود نقشه‌های بزرگ‌تر با اشغال فضای ذخیره‌سازی کم‌تر دانسته و در بیان محدودیت‌های اپلیکیشن‌ گوگل می‌گوید: “می‌دانم که گوگل قابلیت نقشه‌های آفلاین خود را معرفی کرده است، اما کاربران آن هنوز قادر نیستند تا با استفاده از آن مسیر لوس آنجلس تا سان فرانسیسکو را طی کنند.”. چرا که هنگام دانلود نقشه ایالت کالیفرنیا — که شهر لوس آنجلس در آن قرار دارد –، گوگل فقط اجازه دانلود ۷۵۰۰ مایل مربع (معادل تقریبا ۱۹۵۰۰ کیلومتر مربع) یعنی چیزی در حدود یک چهارم مساحت کل ایالت را به کاربر می‌دهد. وی همچنین می‌افزاید که دانلود همین مساحت محدود از نقشه کالیفرنیا در اپلیکیشن Google Maps، حدود ۱٫۵ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی دستگاه کاربر را اشغال خواهد نمود، در حالی که Sygic برای دانلود و ذخیره‌سازی نقشه کل ایالت کالیفرنیا به حدود ۳۳۰ مگابایت فضا نیاز دارد. در شرایطی که این نقشه ۳۳۰ مگابایتی شامل پوشش خیابانی، داده‌های لازم برای مسیریابی turn-by-turn، اطلاعات در مورد مکان‌ها، نشانه‌های جغرافیایی و نمای سه‌بعدی از مشخصه‌های زمین‌شناسی می‌شود.

در مقابل این سخنان بد نیست اشاره کنیم که نقشه‌های Google Maps معمولا اطلاعات و جزئیات بیش‌تری را شامل می‌شوند، اما نه در حدی که این اختلاف حجم بسیار بالا را توجیه نماید. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که یکی از دلایل حجم پایین نقشه‌های Sygic، فشرده‌سازی داده‌های مربوط به نقشه باشد که همین مساله می‌تواند عاملی تاثیرگذار بر کندی قابل توجه عملیات جست‌وجو روی نقشه و همچنین پایداری نسبتا پایین این اپلیکیشن باشد.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان Sygic اعتقاد و تعصب خاصی به مسیریابی آفلاین دارند. چرا که پس از نصب و در همان اجرای اولیه این اپلیکیشن، کشور و منطقه‌ای که کاربر در آن قرار دارد را شناسایی نموده و با تایید وی دانلود نقشه‌های مربوطه را آغاز می‌کنند. جالب این‌جاست که در صفحه اولیه هیچ گزینه‌ای برای صرف نظر کردن از دانلود نقشه‌ها و استفاده از منابع آنلاین وجود نداشته و کاربر برای استفاده از Sygic راهی جز تایید این دانلود نسبتا پرحجم و طولانی پیش روی خود نمی‌بیند. بنابراین چنانچه قصد استفاده از این اپلیکیشن را در سفرهای خود داشته و از دسترسی به اینترنت با کیفیت در مقصد اطمینان ندارید، بهتر است قبل از حرکت اقدام به نصب اپلیکیشن و دانلود نقشه‌های مورد نیاز نمایید.

اگرچه رابط کاربری Sygic در نگاه اول شباهت زیادی به Google Maps دارد، اما با ورود به منوهای اپلیکیشن و استفاده از قابلیت‌های آن، این شباهت به تدریج رنگ می‌بازد. صفحه اصلی این اپلیکیشن تشکیل یافته است از تصویر نقشه به همراه یک نوار جست‌وجو در بالا و دو دکمه کوچک در پایین صفحه، یکی برای دسترسی به منوی سریع و دیگری برای تعیین موقعیت کاربر. به علاوه در گوشه سمت چپِ نوار جست‌وجو دکمه‌ای برای دسترسی به یک منوی همبرگری مشاهده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که رابط کاربری Sygic چندان هوشمندانه طراحی نشده و جای بهبود دارد. به عنوان مثال در حالی که یک منوی سریع شامل ابزارها و تنظیمات کاربردی در صفحه اصلی قابل دسترس بوده و بخشی از فضای آن نیز بلااستفاده رها گردیده، یک داشبورد با کاربردی تقریبا مشابه نیمی از فضای منوی همبرگری اپلیکیشن را اشغال نموده است. از مزایای رابط کاربری این اپلیکیشن می‌توان به ظاهر چشم‌نواز و کاربردی نقشه در حالت سه‌بعدی و همچنین تیره شدن تم رنگ نقشه در هنگام شب اشاره نمود.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

Sygic که از نقشه‌های خوب TomTom بهره می‌گیرد، همچون اکثر رقبای خود امکانات و اطلاعات مختلفی از جمله راهنمای مسیریابی صوتی، اطلاعات زنده از وضعیت ترافیکی، هشدار در مورد موقعیت پلیس و دوربین‌های کنترل سرعت، راهنمایی در خصوص محل‌های پارک مناسب، اطلاعات در مورد پمپ بنزین‌ها و جاذبه‌های گردشگری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. یکی از قابلیت‌های جالب این اپلیکیشن Head-up Display یا HUD نام دارد که در هنگام شب با فعال نمودن آن و قرار دادن گوشی روی داشبورد، می‌توان اطلاعات و راهنماهای مسیریابی را از طریق انعکاس تصویر گوشی روی شیشه جلوی خودرو مشاهده نمود. این قابلیت موجب می‌شود تا مسیریابی در شب به صورتی راحت‌تر و امن‌تر انجام گیرد. Dashcam یکی دیگر از امکانات Sygic است که از طریق منوی سریع اپلیکیشن قابل فعال‌سازی بوده و با قرار گرفتن گوشی در مقابل شیشه جلو و روی داشبورد، امکان تصویربرداری از نمای روبروی راننده را همزمان با انجام عملیات مسیریابی فراهم می‌آورد.

Sygic برای سیستم‌عامل‌های Android، iOS و Windows به صورت رایگان به ترتیب از App Store ،Play Store و Microsoft Store قابل دانلود است. البته در حالت رایگان تنها استفاده از نقشه‌ها و مسیریابی ساده برای کاربر امکان‌پذیر بوده و برای بهره‌مندی از دیگر قابلیت‌ها و امکانات این اپلیکیشن لازم است مبالغ مختلفی — از ۲ تا ۱۰۰ دلار — پرداخت شود. این اپلیکیشن که به طور پیوسته و منظم توسط شرکت توسعه‌دهنده آن مورد ارتقا و به‌روزرسانی قرار می‌گیرد، تا کنون از سوی کاربران Play Store، App Store و Microsoft Store به ترتیب امتیاز‌های ۴٫۴، ۴٫۰ و ۳٫۶ از ۵ را دریافت نموده است.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

نقاط قوت:

• پشتیبانی بسیار خوب از قابلیت دانلود نقشه‌ها و مسیریابی آفلاین

• اشغال فضای نسبتا اندک روی دستگاه کاربر با ذخیره‌سازی نقشه‌ها به صورت فشرده و بهینه

• مجموعه‌ای غنی از امکانات و قابلیت‌ها

• بهره‌مندی از نقشه‌های با کیفیت TomTom

نقاط ضعف:

• رابط کاربری بی‌هویت و غیربهینه

• سرعت و کارایی نسبتا پایین اپلیکیشن

• عدم امکان استفاده سریع اولیه از اپلیکیشن، بدون دانلود کامل نقشه منطقه جاری

HERE WeGo: یک اپلیکیشن مسیریابی کارآمد و تمام عیار، با رابط کاربری بسیار خوب

روزی روزگاری شرکتی به نام نوکیا پادشاه بازار گوشی‌های تلفن همراه بود. این شرکت در دوران فرمانروایی خود بر این بازار، یکی از نخستین و برترین راه‌کاری‌های مسیریابی همراه را به کاربران خود ارائه می‌نمود. اپلیکیشن مسیریابی این شرکت با نام HERE Maps در آن زمان مجموعه‌ای بسیار غنی و قدرتمند از امکانات و قابلیت‌ها را برای کاربران گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل Symbian فراهم می‌آورد. به دنبال افول جایگاه شرکت نوکیا در بازار دستگاه‌های همراه، مرگ سیستم‌عامل Symbian و فروش بخش همراه نوکیا به شرکت مایکروسافت، شرکت HERE که همچنان در مالکیت نوکیا قرار داشت نهایتا در سال ۲۰۱۵ توسط کنسرسیومی از شرکت‌های اتوموبیل‌سازی آلمانی (از جمله Mercedes، BMW و Audi) خریداری گردید. این شرکت در کنار Google و TomTom یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان نقشه‌ها و اطلاعات مکانی محسوب گردیده و در حال حاضر شرکت‌های مطرحی همچون BMW، Alpine، Garmin، Oracle، Facebook، Microsoft و Amazon از اطلاعات و خدمات این شرکت بهره می‌گیرند. همچنین اپلیکیشن‌های مسیریابی HERE روی اغلب سیستم‌عامل‌های همراه از جمله Android، iOS، Windows، Tizen، Firefox OS، Fire OS، Ubuntu Touch، Sailfish OS و البته سیستم‌عامل منسوخ Symbian و برخی فیچرفون‌های سری Asha شرکت نوکیا، در اختیار کاربران قرار دارند.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

اپلیکیشن HERE WeGo که برای این مطلب مورد نظر ما قرار دارد، اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای سیستم‌عامل Windows Phone و همچنین روی وب در دسترس کاربران قرار گرفت. این اپلیکیشن چند ماه بعد برای سیستم‌عامل اندروید و سپس در سال ۲۰۱۵ برای سیستم‌عامل iOS عرضه گردید. از آن زمان تاکنون HERE WeGo با یک رابط کاربری ساده و کاربردی، مجموعه قابلیت‌های گسترده و کارآمد، پایداری قابل قبول و به‌روزرسانی‌های مستمر و منظم، همچون نسل قبلی خود به راحتی در زمره بهترین اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی همراه قرار گرفته است.

HERE WeGo امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، از جمله مسیریابی Turn-by-turn، اطلاعات زنده ترافیکی، مسیریابی در حالت آنلاین و آفلاین، مسیریابی بر اساس راهکارهای مختلف جابجایی از جمله خودرو شخصی، دوچرخه، پیاده و وسایل نقلیه عمومی، نقشه‌ از فضاهای داخلی، اطلاعات سیاحتی و گردشگری، راهنمایی در مورد محل پارک و پمپ بنزین و به تازگی امکان سفارش تاکسی که به صورت محدود و آزمایشی ارائه شده است.

بدون شک یکی از نقاط قوت HERE WeGo رابط کاربری آن است که در عین زیبایی، بسیار ساده و کاربردی‌ بوده، دسترسی به قابلیت‌های متعدد و اجزای مختلف این اپلیکیشن را آسان می‌نماید. بر خلاف Google Maps که لااقل در تجربه اول کمی برای کاربر گیج کننده بوده، دسترسی به برخی قابلیت‌ها و درک نحوه استفاده از آن‌ها تا حدودی برای کاربر عادی دشوار است. همچون اغلب اپلیکیشن‌های مسیریاب مورد اشاره در این مطلب، بخش اعظم صفحه اصلی اپلیکیشن HERE WeGo را تصویر نقشه اشغال نموده که با یک نوار جست‌وجو در بالا و تعدادی دکمه در پایین صفحه همراه گردیده است. فشردن یک دکمه همبرگری آشنا در سمت چپ نوار جست‌وجو، منویی را برای کاربر باز می‌کند که امکان دسترسی به تنظیمات اپلیکیشن، ورود به حساب کاربری، دانلود نقشه‌ها، فعال‌سازی حالت آفلاین، یا تغییر نقشه به حالت مناسب رانندگی را برای وی فراهم می‌آورد. علاوه بر این موارد تقریبا استاندارد، یک نوار کشویی در پایین صفحه با عنوان “Getting around” برای دریافت اطلاعات در خصوص وسایل نقلیه عمومی در نزدیکی کاربر (همچون ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی) تعبیه شده است. همچنین در قسمت زیر نوار جست‌وجو یک دکمه میان‌بر برای مسیریابی به سمت خانه قرار داده شده که در عمل برای اکثر کاربران بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. در قسمت پایین صفحه علاوه بر دکمه مربوط به موقعیت‌یابی کاربر در سمت چپ و دکمه‌ای برای انتخاب لایه‌های اطلاعاتی مختلف نقشه در سمت راست، دکمه‌ای با عنوان “Nearby” قرار گفته است که با فشردن آن منویی شامل دسته‌بندی‌های مختلف برای مشاهده اطلاعات مکان‌های عمومی نزدیک روی نقشه ظاهر می‌شود.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

یکی از نکات منفی که پس از مدتی استفاده به نظرمان می‌رسد، مسیریابی نه‌چندان هوشمندانه و مناسب در برخی موارد و همچنین عدم تخمین واقع‌گرایانه زمان مورد نیاز برای طی مسیر پیشنهادی‌ست که می‌تواند انتخاب مسیری بسیار نامناسب را برای کاربر به دنبال داشته باشد. عدم به‌روزرسانی دقیق و سریع اطلاعات نقشه‌ها و مکان‌های عمومی نقشه‌ها مشکل دیگری‌ست که در سال‌های اخیر گریبانگیر این اپلیکیشن شده و موجب گردیده است تا از این نظر تا حدودی نسبت به برخی رقبا همچون Google Maps عقب بماند.

HERE WeGo نقشه‌های بیش از ۱۲۰ کشور دنیا را به صورت آنلاین یا آفلاین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. دانلود تمامی نقشه‌های اپلیکیشن نزدیک به ۱۰ گیگابایت فضا نیاز داشته، اما خوشبختانه کاربر می‌تواند نقشه‌های مربوط به شهر، استان یا کشور مورد نظر خود را به صورت مجزا دریافت نماید. البته استفاده از برخی قابلیت‌های اپلیکیشن از جمله اطلاعات زنده ترافیکی –که در حال حاضر HERE WeGo حدودا برای ۵۵ کشور دنیا ارائه می‌نماید — به طور طبیعی در حالت آفلاین امکان‌پذیر نیست.

برای استفاده از اپلیکیشن HERE WeGo روی سیستم‌عامل‌های Android و iOS می‌توان آن را به صورت رایگان از Play Store و App Storeدریافت نمود. این اپلیکیشن که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون بار از طریق Play Store روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده، امتیاز بسیار خوب ۴٫۶ را از سوی کاربران دریافت نموده است. در کنار این، کسب امتیاز ۴٫۴ از سوی کاربران App Store حکایت از کارآیی و محبوبیت خوب این اپلیکیشن مسیریابی در میان کاربران این دو سیستم‌عامل برتر همراه دارد. در پایان باید اشاره کنیم که شرکت HERE به تازگی نقشه‌ شهرهای ایران را از پایگاه داده اپلیکیشن خود حذف نموده است. لذا امیدواریم با پیگیری کاربران و تجدید نظر سیاست‌گذاران این شرکت، این مشکل به زودی برطرف گردد.

نقاط قوت:

• رابط کاربری زیبا، بهینه و کارآمد

• لایه‌های اطلاعاتی متعدد و کاربردی برای نقشه‌ها

• پایداری و کارایی مناسب اپلیکیشن

• قابلیت دانلود بدون محدودیت نقشه‌ها و استفاده آفلاین از اغلب قابلیت‌های اپلیکیشن

نقاط ضعف:

• دقت و هوشمندی پایین در مسیریابی

• کندی نسبی در اصلاح، تکمیل و به‌روزرسانی نقشه‌ها

• حذف کامل نقشه‌‌های شهری ایران – که البته به تازگی پیش آمده و ممکن است در آینده برطرف شود —

Waze: اپلیکیشنی متکی بر کاربران، با اطلاعات زنده و کاربردی برای رانندگان

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

Waze اپلیکیشن مسیریابی دیگری‌ست که متعلق به شرکت گوگل بوده، با وجود این‌ که ممکن است از برخی جهات شباهت‌هایی به Google Maps داشته باشد، اما رویکرد و سازوکار آن به طور کلی با اپلیکیشن اصلی نقشه‌های گوگل متفاوت است. در حالی که Google Maps بخش عمده‌ای از اطلاعات مربوط به نقشه‌ها وضعیت ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی را از طریق مراکز دولتی، شرکت‌ها و منابع معتبر آنلاین جمع‌آوری می‌نماید، منبع اطلاعاتی اصلی Waze را کاربران آن تشکیل می‌دهند.

به عنوان مثال هنگامی که یکی از کاربران این اپلیکیشن در مسیر خود با ترافیک سنگین مواجه شده یا مشاهده ‌کند که به علت وقوع یک تصادف رانندگی مسیر مسدود شده است، می‌تواند به راحتی اطلاعات مربوطه را روی نقشه اضافه نموده و دیگر کاربران را به سرعت از این مساله آگاه کند. حال اگر همان کاربر یا شخصی دیگر موفق شود از طریق مسیرهای جانبی از محدوده ترافیک عبور نماید، قادر خواهد بود با درج نظر در ذیل آن اطلاعیه، دیگران را به استفاده از آن مسیر توصیه کند. در ادامه، برطرف شدن ترافیک از طریق دیگر کاربران اطلاع رسانی شده و در نهایت اطلاعیه مسدود بودن مسیر یا ترافیک سنگین در صورت لزوم حذف خواهد شد. اطلاعات ارائه شده توسط کاربران Waze به همین جا ختم نشده و موارد کاربردی دیگری همچون محل‌های پارک مناسب، موقعیت پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، هزینه توقف در پارکینگ‌ها ،دوربین‌های کنترل سرعت، محل استقرار پلیس، موقعیت اتوموبیل‌های صادرکننده خودکار جریمه و حتی وضعیت نامساعد سطح خیابان‌ها و جاده‌ها به علت یخ‌زدگی یا خرابی آسفالت از جمله اطلاعات مفیدی هستند که در بسیاری از نقاط جهان توسط جامعه ۸۰ میلیون نفری کاربران Waze به اشتراک گذاشته می‌شوند.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

این اپلیکیشن از یک سیستم جالب امتیازدهی و سطح‌بندی برای تشویق کاربران خود به مشارکت در تکمیل و به‌روزرسانی این اطلاعات بهره می‌برد. کاربران در بدو عضویت درجه “Baby Wazer” را دریافت نموده، با به اشتراک‌گذاری ارائه اطلاعات جدید یا به‌روزرسانی و تکمیل اطلاعات موجود و کسب امتیاز بر اساس اهمیت و کیفیت اطلاعات ارائه شده ارتقای درجه می‌یابند. به علاوه با فراهم آوردن امکان ارتباط با دوستان از طریق شماره تلفن یا حساب کاربری فیس‌بوک، تشکیل تیم و رقابت با دیگر تیم‌ها، مشاهده دوستان و هم‌تیمی‌ها روی نقشه و تبادل پیام با آن‌ها، Waze مجموعه کاربران خود را به یک جامعه پرنشاط و پویا تبدیل نموده است.

Waze که از طریق نمایش تبلیغات برای کاربران کسب درآمد می‌کند، برای سیستم‌عامل‌های Android و iOS به صورت رایگان از Play Store و App Store قابل دریافت است. امتیاز اعطا شده از سوی کاربران Play Store و App Store به Waze تا به این لحظه ۴٫۶ از ۵ بوده، که امتیازی عالی محسوب می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که این اپلیکیشن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون بار از طریق Play Store دانلود و روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر اتصال به سرورهای Waze از طریق IP های ایران امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل استفاده از این اپلیکیشن برای کاربران داخل کشور توصیه نمی‌شود.

نقاط قوت:

• دقت و کیفیت بالای نقشه‌ها

• رابط کاربری زیبا، جذاب و کاربردی

• اطلاعات و قابلیت‌های بسیار خوب برای رانندگان

• بهره‌گیری گسترده و عالی از مشارکت کاربران در تامین و به‌روزرسانی اطلاعات نقشه‌ها

• بهره‌مندی از جامعه کاربری گسترده و فعال

• اطلاعات زنده و کاربردی در زمینه‌های مختلف به ویژه وضعیت ترافیکی راه‌ها

• پایداری و کارایی مناسب اپلیکیشن

نقاط ضعف:

• وابستگی شدید به اینترنت و عدم پشتیبانی مناسب از حالت آفلاین

• استفاده بالا از اینترنت در هنگام کار

• وابستگی بالای اطلاعاتی به جامعه کاربری متشکل از رانندگان و در نتیجه ضعف اطلاعات نقشه‌ها در برخی مناطق طبیعی و حوزه‌های غیر مرتبط با رانندگان

• عدم امکان استفاده برای IPهای ایران

Maps.me: ساده، سبک و کارآمد و کاملا رایگان

این اپلیکیشن که در گذشته MapsWithMe نام داشت، همانطور که از نامش می‌توان حدس زد یک اپلیکیشن نقشه و مسیریابی با قابلیت عملکرد آفلاین است. Maps.me که در سپتامبر ۲۰۱۵ به عنوان یک اپلیکیشن متن-باز ثبت گردید، به صورت کاملا رایگان و بدون نمایش هرگونه تبلیغات درون اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های همراه iOS، Android و BlackBerry عرضه می‌شود. این اپلیکیشن نقشه‌های خود را از پایگاه داده OpenStreetMap – که یک پروژه باز و آزاد برای تهیه و تامین نقشه‌ای قابل ویرایش از کل دنیا به صورت رایگان است — تامین نموده و امکان دانلود رایگان تمامی این نقشه‌ها را برای استفاده آفلاین فراهم می‌آورد.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

هم نقشه و هم رابط کاربری این اپلیکیشن بسیار خوب و کاربردی طراحی شده‌اند. Maps.me که ساده‌ترین رابط کاربری را در میان اپلیکیشن‌های لیست ما دارد، به لطف این سادگی یک اپلیکیشن سبک، سریع و روان محسوب گردیده، کار با آن برای عموم کاربران بسیار راحت است. البته این سادگی به معنی کمبود امکانات نبوده، اگرچه ممکن است از نظر تعدد و تنوع قابلیت‌ها به پای رقبایی همچون Google Maps نرسد، اما ضعف و کمبودی در تامین نیازهای مهم و اساسی کاربران ندارد. برخی از قابلیت‌ها و امکانات Maps.me عبارتند از: مسیریابی turn-by-turn به صورت آفلاین، ذخیره‌سازی اطلاعات کامل نقشه‌ها به صورت فشرده و کم حجم روی دستگاه کاربر، قابلیت جست‌وجو و نمایش مکان‌های عمومی روی نقشه از جمله رستوران‌ها، پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، دستگاه‌های خودپرداز، پمپ‌بنزین‌ها و حتی مکان‌های مجهز به وای-فای رایگان به صورت آنلاین یا آفلاین، جست‌وجوی صوتی، ثبت مکان‌ها و آدرس‌های مورد علاقه، امکان ویرایش نقشه، قابلیت به اشتراک‌گذاری مکان فعلی کاربر و همچنین حالت شب و روز برای رابط کاربری.

برخلاف دیگر اپلیکیشن‌هایی که تا اینجا مورد بررسی قرار داده‌ایم، در Maps.me خبری از نوار جست‌وجو و دکمه همبرگری در بالای صفحه نیست. با افزایش قابل توجه اندازه صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، دسترسی کاربران به نواحی بالای صفحه دشوار و پردردسر گردیده است. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در طراحی رابط کاربری این اپلیکیشن مد نظر قرار گرفته و با خلوت کردن قسمت بالای صفحه، دسترسی به امکانات و تنظیمات اپلیکیشن از طریق نوار ابزاری که در پایین صفحه قرار دارد، فراهم گردیده است. دکمه‌ مربوط به فعال‌سازی اطلاعات ترافیکی، تنها موردی‌ست که در قسمت بالای نقشه مشاهده می‌شود. نوار ابزار ساده‌ای که پایین صفحه قرار دارد، شامل ۴ دکمه می‌شود: دکمه‌ای برای جست‌وجوی نام‌ها و آدرس‌ها؛ دکمه‌ای برای مسیریابی، مشاهده و دسترسی به bookmark ها و در گوشه سمت راست دکمه‌ای همبرگری برای دسترسی به مواردی همچون تنظیمات اپلیکیشن، اشتراک‌گذاری موقعیت، اضافه کردن مکانی به نقشه و دانلود نقشه‌ها.

Maps.me که به صورت رایگان روی App Store و Play Store قرار دارد، به ترتیب امتیاز ۴٫۴ و ۴٫۵ را از سوی کاربران این دو فروشگاه اپلیکیشن دریافت نموده است.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

نقاط قوت:

• رابط کاربری بسیار ساده و کاربردی

• امکان استفاده از قابلیت‌های اپلیکیشن و دانلود نقشه‌ها به صورت کاملا رایگان

• دقت و کیفیت بالای نقشه‌ها

• پشتیبانی خوب از حالت آفلاین و عدم وابستگی جدی به ارتباط اینترنتی

• پایداری و کارایی مناسب اپلیکیشن

• بهره‌گیری از مشارکت کاربران در تکمیل، اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات نقشه‌ها

نقاط ضعف:

• مجموعه قابلیت‌ها و امکانات محدود نسبت به رقبا

• نمایش تمامی مکان‌های عمومی یا مورد نظر (POIها) روی نقشه و عدم امکان فیلتر کردن آن‌ها

Apple Maps: اپلیکیشن نقشه و مسیریابی اختصاصی محصولات اپل

اپل که تا از زمان عرضه اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ از Google Maps به عنوان اپلیکیشن مسیریابی پیش‌فرض برای محصولات خود استفاده می‌نمود، سرانجام در سال ۲۰۱۲ اپلیکیشن نقشه و مسیریابی خود به نام Apple Maps را با بهره‌گیری از نقشه‌های TomTom معرفی و به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های iPhone عرضه نمود. چنانچه در آن سال‌ها پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی بوده باشید، حتما عکس‌العمل‌های گسترده کاربران و منتقدین به اشکالات عجیب و غریب نقشه‌های اپل را به خاطر دارید. یک آبروریزی تمام عیار که عذرخواهی رسمی Tim Cook — مدیرعامل شرکت اپل – و اخراج دو نفر از مسئولین اجرایی مربوطه را به دنبال داشت. برای آن دسته از خوانندگان که به هر دلیل از اخبار مربوط به مشکلات اولیه Apple Maps بی اطلاع هستند، بد نیست به چند مورد جالب از این اشتباهات اشاره کنیم. به عنوان مثال، موقعیت شهر Midura استرالیا روی نقشه‌های اپل حدود ۶۴ کیلومتر اشتباه بوده و روی یک پارک ملی واقع شده بود. همچنین برخی مکان‌های عمومی مهم از جمله ایستگاه مرکزی مترو و قطارشهری لندن به نام Paddington Station، یا ایستگاه مرکزی مترو توکیو به نام Tokyo Station، به کلی در این نقشه‌ها ناپدید بودند.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

با این‌که اشکالات Apple Maps به تدریج شناسایی و اصلاح گردیدند، اما روسیاهی و بدنامی آن برای اپلیکیشن نقشه و مسیریابی اپل مانده و بسیاری از کاربران با رها کردن اپلیکیشن پیش‌فرض دستگاه خود، به سراغ جایگزین‌هایی همچون Google Maps، Here WeGo و Sygic رفتند. به طوری که در مدتی کوتاه Google Maps جایگاه محبوب‌ترین اپلیکیشن رایگان App Store را از آن خود نمود. البته صرف نظر از اشکالات متعدد مربوط به نقشه‌های اپل، کمبودهایی همچون عدم امکان مسیریابی آفلاین، عدم بهره‌مندی از اطلاعات زنده ترافیکی، کمبود در اطلاعات مکان‌های عمومی و فقدان اطلاعات دقیق و کاربردی در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی، از جمله دیگر ضعف‌های اپلیکیشن مسیریابی اپل بودند که مزید بر علت شده و کاربران را از آن دلسرد نمودند.

اما اپل با به‌روزرسانی و بهبود پیوسته Apple Maps در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، این اپلیکیشن را به شرایط مطلوبی رسانده و به رقیبی جدی و قدرتمند برای دیگر اپلیکیشن‌های مسیریابی تبدیل نمود. از جمله بهبودهای صورت گرفته در آن بازه زمانی می‌توان به ارتقای قابل توجه دقت و کیفیت نقشه‌ها، اضافه شدن اطلاعات زنده ترافیکی، امکان تغییر به حالت ‌تمام صفحه و حالت شب برای رابط کاربری، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های macOS و watchOS، اضافه شدن اطلاعات کامل سیستم حمل و نقل عمومی برای چندین شهر بزرگ در نقاط مختلف دنیا و همچنین بهبود عمومی رابط کاربری اشاره نمود. سرانجام با عرضه نسخه ۱۰ از سیستم‌عامل iOS در سپتامبر ۲۰۱۶، شرکت اپل اپلیکیشن مسیریابی خود را با مجموعه‌ای از بهبودها، قابلیت‌ها و رابط کاربری جدید به‌روزرسانی نمود. برخی از این بهبودها و قابلیت‌های جدید Apple Maps عبارتند از: پیشنهاد مکان‌هایی به کاربر بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از استفاده‌‌های قبلی او، امکان به‌خاطر سپردن محلی که کاربر اقدام به پارک خودرو خود نموده است، قابلیت فیلتر نمودن نتایج جست‌وجو و بهبود قابل توجه مسیریابی turn-by-turn.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و جالبی که Apple Maps از زمان عرضه اولیه برای کاربران به ارمغان آورده است، Flyover نام دارد. این قابلیت که بیش‌تر برای شهرهای بزرگ و جاذبه‌های مهم طبیعی و مصنوعی قابل استفاده است، امکان پرواز بر فراز موقعیت مورد نظر و مشاهده آن از زاویه دید یک پرنده را به کمک تصاویر سه‌بعدی و واقع‌گرایانه برای کاربران فراهم می‌آورد. در سال ۲۰۱۴ و هم‌زمان با عرضه iOS 8، قابلیت دیگری به نام “City Tours” با هدف تکمیل و بهبود تجربه Flyover در اختیار کاربران قرار گرفت. City Tour با هدایت کاربر در حالت Flyover، او را در قالب یک تور گردشگری هوایی به مشاهده نقاط دیدنی شهر می‌برد.

البته بسیاری از این امکانات و قابلیت‌ها با تمرکز بر کشور امریکا ارائه شده، در دیگر نقاط جهان ممکن است در دسترس نبوده و یا محدود و ناقص باشند. کیفیت و پوشش اطلاعاتی بالای نقشه‌های اپل در امریکا، موجب جلب نظر کاربران این کشور به Apple Maps شده است. آمارهای منتشر شده از سوی موسسه comScore نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲۸ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند در کشور امریکا از Apple Maps و حدود ۴۸ درصد از Google Maps استفاده می‌نمایند.

در پایان لازم به ذکر است که این اپلیکیشن به صورت رایگان و البته انحصاری برای کاربران محصولات هوشمند اپل از جمله iPhone ،iPad ،Apple Watch ،MacBook و iMac قابل استفاده است.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

نقاط قوت:

• دقت و کیفیت بالای نقشه‌ها

• لایه‌های اطلاعاتی متعدد و کاربردی برای نقشه‌ها

• مجموعه‌ای غنی از امکانات و قابلیت‌ها

• رابط کاربری زیبا، ساده و کاربردی

• پایداری، کارایی و سرعت عمل مناسب اپلیکیشن

• پوشش اطلاعاتی خوب مکان‌های عمومی در امریکا و اروپا

نقاط ضعف:

• عدم پشتیبانی از حالت آفلاین و امکان دانلود نقشه‌ها

• استفاده نسبتا بالا از اینترنت در هنگام کار

• منحصر بودن به سیستم‌عامل‌های شرکت اپل

• ضعف اطلاعات نقشه‌ها در برخی مناطق و کشورها

دیگر اپلیکیشن‌های قابل احترام

CoPilot: یک اپلیکیشن مسیریابی خوب و کارآمد که مخصوص رانندگان طراحی شده است. CoPilot از محبوبیت نسبتا خوبی در میان رانندگان حرفه‌ای و همچنین مراکز و اصنافی مانند اورژانس‌ها، آتش‌نشانی‌ها، سرویس‌های تحویل کالا و حمل و نقل عمومی برخوردار است. یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن رابط کاربری ساده، کاربردی و بسیار مناسب برای استفاده در هنگام رانندگی‌ست. راهنمای مسیر مناسب و بهینه برای رانندگان، قابلیت مسیریابی کاملا آفلاین، امکانات خوب برای برنامه‌ریزی مسیر، راهنمای انتخاب لاین مناسب در جاده‌ها و بزرگراه‌ها، اطلاعات زنده ترافیکی و اطلاعات مختلف در مورد مکان‌های عمومی، از جمله خصوصیات و قابلیت‌های مهم این اپلیکیشن به شمار می‌روند. اگرچه دانلود اولیه Copilot رایگان است، اما کاربر برای استفاده از اغلب قابلیت‌های این اپلیکیشن و همچنین دانلود نقشه کشورها و مناطق مختلف، ناچار به پرداخت هزینه‌های متعددی خواهد بود. اپلیکیشن Copilot برای اندروید، iOS و ویندوز از طریق App Store ،Play Store وMicrosoft Store قابل دریافت بوده و به ترتیب امتیاز ۴٫۲، ۴٫۱ و ۴٫۰ را از سوی کاربران این فروشگاه‌ها دریافت نموده است.

MapFactor Navigator: یکی از اپلیکیشن‌های مسیریابی قدیمی و شناخته شده که در گذر سال‌ها کمی از قافله عقب مانده، اما همچنان یکی از گزینه‌های خوب و مطرح برای مسیریابی آفلاین به شمار می‌رود. MapFactor Navigator از معدود اپلیکیشن‌های مسیریابی‌ست که هم از نقشه‌های OpenStreetMaps یا OSM پشتیبانی نموده و هم امکان بهره‌گیری از نقشه‌های TomTom را برای کاربران فراهم می‌آورد. هنگام اجرای اولیه اپلیکیشن از کاربر خواسته می‌شود تا از میان این دو یکی را برگزیند. در صورت انتخاب نسخه اول که از نقشه‌های OSM بهره می‌برد، کلیه نقشه‌ها به صورت رایگان قابل دریافت بوده، اما نسخه دوم که مبتنی بر نقشه‌های TomTom است، برای دانلود نقشه مناطق و کشورهای مختلف هزینه‌هایی را برای کاربر به دنبال خواهد داشت. رابط کاربری ساده، قدیمی و نه چندان زیبای Navigator را می‌توان یکی از نقاط ضعف آن به شمار آورد. این اپلیکیشن رایگان کمبودی از نظر مجموعه قابلیت‌های استاندارد و ضروری برای مسیریابی نداشته، اما در مجموع از این نظر نسبت به اغلب اپلیکیشن‌های لیست اصلی ما حرفی برای گفتن ندارد. MapFactor Navigator برای اندروید به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت بوده و در حالی که تا کنون بیش از ۱۰ میلیون بار از طریق این فروشگاه روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده، امتیاز ۴٫۵ را از کاربران این فروشگاه دریافت نموده است.

BackCountry Navigator TOPO GPS: اگر اهل طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی و کمپ‌های جنگلی هستید، این اپلیکیشن می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. بر خلاف دیگر اپلیکیشن‌های مورد اشاره در این مطلب که در اصل برای مسیریابی در شهرها و جاده‌ها طراحی شده‌اند، BackCountry Navigator برای استفاده در دل طبیعت و شرایط به اصطلاح offroad ساخته شده است. کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن نقشه‌های توپوگرافیک مناطق مورد نظر خود را دانلود نموده و در هنگام نیاز بدون احتیاج به اینترنت از آن برای مسیریابی و شناخت شرایط طبیعی موقعیت مورد نظر استفاده نمایند. این اپلیکیشن در حال حاضر برای سیستم‌عامل اندروید به قیمت ۱۱٫۹۹ دلار رویPlay Store قرار داشته و با بیش از ۱۰۰ هزار بار نصب توسط کاربران این فروشگاه، امتیاز ۴٫۵ از ۵ را به‌دست آورده است.

Best GPS and Navigation Apps for Smartphones 2017

خلاصه و نتیجه‌

امروزه اپلیکیشن‌های فراوانی در زمینه نقشه و مسیریابی برای سیستم‌عامل‌های همراه موجود هستند. با توجه به این ‌که بسیاری از آن‌ها از نقشه‌ها و مجموعه قابلیت‌هایی نسبتا مشابه بهره می‌برند، شاید تشخیص بهترین‌ها و انتخاب از میان آن‌ها کمی دشوار باشد. به همین جهت در این مطلب سعی نمودیم تا بر اساس تجربه خود و بررسی‌های انجام گرفته روی اپلیکیشن‌های مختلف، شما را با بهترین‌ گزینه‌ها در این زمینه آشنا کنیم. همان‌طور که از نقاط قوت و ضعف هر کدام پیداست، هیچ یک از این اپلیکیشن‌ها بی‌نقص و ایده‌آل نیستند. هر اپلیکیشنی که به بهترین شکل با نیازها و شرایط شما هم‌خوانی داشته باشد، برترین اپلیکیشن نقشه و مسیریابی برای شخص شما خواهد بود. بنابراین چنانچه قصد استفاده از یک اپلیکیشن مسیریابی را چه در سفر و چه در شهر خود دارید، بهتر است با مطالعه این مطلب و به شکلی آگاهانه بهترین گزینه را برای نصب روی دستگاه همراه خود برگزینید. در انتها برای افزایش سهولت و سرعت در این انتخاب، بهتر است خلاصه و نتیجه‌ای از مطالب بالا را به صورت یک راهنمای سریع در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

اگر به دنبال بهترین و کامل‌ترین نقشه‌ها به همراه مجموعه‌ای غنی از امکانات و قابلیت‌ها بوده، در محل مورد نظر دسترسی به اینترنت با کیفیت و ارزان قیمت دارید، Google Maps می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. چنانچه یک راننده حرفه‌ای هستید و یا قصد دارید از اپلیکیشن مسیریابی صرفا برای رانندگی استفاده نمایید، Waze با بهره‌مندی از امکانات خوب، رابط کاربری زیبا، جامعه کاربری پویا و از همه مهم‌تر اطلاعات زنده و کاربردی، گزینه‌ای عالی برای رانندگان محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که این اپلیکیشن کاملا آنلاین بوده و برای استفاده در ایران چندان مناسب نیست. اما اگر به دنبال یک اپلیکیشن مسیریابی آفلاین هستید که بتواند بدون نیاز به اینترنت در مقصد به خوبی شما را راهنمایی کند، بهتر است از میان اپلیکیشن‌های Sygic، Maps.me و Here WeGo یکی را انتخاب کنید. از میان این سه اپلیکیشن، Maps.me تنها گزینه کاملا رایگان است که از رابط کاربری بسیار ساده و کاربردی و البته قابلیت‌های نه‌چندان متنوع و پیشرفته بهره‌ می‌برد. Sygic در حالی که از ویژگی‌های بسیار خوبی برای استفاده آفلاین برخوردار است، اپلیکیشنی کند و سنگین محسوب گردیده و رابط کاربری چندان مناسبی ندارد. چنانچه از جمله کاربران محصولات شرکت اپل بوده، نیازی به دانلود نقشه‌ها و استفاده آفلاین از اپلیکیشن نداشته باشید، Apple Maps می‌تواند یکی از بهترین گزینه برای شما باشد. به ویژه در صورتی که قصد استفاده از آن در امریکا یا کشورهای اروپایی را داشته باشید. اما اگر اهل کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی باشید، BackCountry یکی از بهترین اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی برای استفاده در دل طبیعت و مناطق غیرشهری به شمار می‌رود.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/lWhWD

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *