جی پی اس

ای جی پی اس (A-GPS)چیست؟

ای جی پی اس (A-GPS)چیست؟

ای جی پی اس (A-GPS) چیست؟!  ASSISTED GPS یا به اختصار A-GPS سامانه ای کمکی است برای مکان یابی به کمک ماهواره های GPS (همانطور که از نام آن بر می آید). شاید شما هم هنگام خرید تلفن همراه هوشمند یا تبلت به این اسم برخورد کرده باشید. خیلی ها با دیدن A-GPS نگران می شوند که برای مکان یابی از اینترنت استفاده می شود

که صحیح نیست و وظیفه مکان یابی بر عهده گیرنده GPS دستگاه خواهد بود البته اتصال به اینترنت هم یکی از روش هایی است که A-GPS برای کمک به مکان یابی انجام می دهد. A-GPS بر روی دستگاه هایی ارائه می شود که آنتن جی پی اس دارند و وظیفه آن این است که با استفاده از امکانات دیگر نظیر ارتباط با سرویس دهنده موبایل (دکل های موبایل BTS) یا اتصال به اینترنت در موقعیت یابی تسریع ایجاد کند. اما چطور ؟ در ادامه می خوانید.

وقتی یک دستگاه موقعیت یاب جی پی اس (در اینجا یک گوشی موبایل که گیرنده جی پی اس دارد) قصد برقرای ارتباط با ماهواره های جی پی اس را می کند باید ابتدا بر اساس زمان و موقعیت تقریبی تشخیص بدهد که به کدام یک از ماهواره ها باید متصل شود. به مدت زمانی که طول می کشد تا دستگاه این شناسایی را انجام دهد زمان تثبیت اولیه (TTFF=Time to First Fix) می گویند. اینکه این زمان چقدر به طول خواهد انجامید به شرایط مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر دستگاه جی پی اس هیچ اطلاعات زمانی و مکانی نداشته باشد و یا در محل نامناسبی باشد این عملیات وقتگیر تر خواهد شد. به طور کلی از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد تا دستگاه جی پی اس ماهواره ها را برای گرفتن دیتا انتخاب کند.

اِی جی پی اس چه می کند؟!

A-GPS با استفاده از دیتای آنتن های سرویس دهی تلفن همراه (BTS) می تواند اطلاعات زمانی و مکانی لازم برای را برای تشخیص ماهواره ها دریافت کند و به این صورت زمان تثبیت اولیه را به طور چشمگیری کاهش دهد. بسیاری از آنتنهای موبایل BTS گیرنده های جی پی اس دارند و اطلاعات دریافتی شان را در اختیار تلفنهای همراه می گذارند. همچنین با استفاده از اتصال به اینترنت دستگاه می تواند این اطلاعات را از اینترنت دریافت نموده و مکان یابی را سرعت ببخشد.

A-GPS نه تنها مکان یابی را سریعتر می کند بلکه باعث کاهش حجم فشار بر روی گیرنده جی پی اس و پردازنده گوشی شده و در نتیجه مصرف باتری را هم کاهش می دهد.

تفاوت GPS با GPRS در چیست؟!

شباهت زیادی که بین این دو کلمه اختصاری وجود دارد باعث شده عده ی زیادی تفاوت میان این دو سیستم را تشخیص ندهند.

GPS(جی پی اس) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی ست در حالی که GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ست.

می بینید، دو عبارت حتی در یک کلمه هم شبیه هم نیستند!

GPS:

GPS از یک شبکه ۲۴ ماهواره ای در مدار زمین که توسط وزارت دفاع دولت آمریکا پشتیبانی می شود تشکیل شده است.

هـدف اصـلی و اولـیـه از طـراحـی GPS ، اهـداف نـظامـی بـوده امـا از ســال ۱۹۸۰ به بـعــد بـرای اسـتـفاده های غــیر نـــــظامی نیز در دسترس قرار گرفت.

GPS در تمام شرایط بصورت ۲۴ ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد . و هیچ گونه بهائی بابت این خدمات اخذ نمی شود.

GPRS:

با بکارگیری زیر ساخت شبکه GSM امکان خدماتی نظیر مرور اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند. این سرویس به شبکه ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دایمی و بدون وقفه به مشترکان ارایه دهد.

استاندارد سازی GPRS ابتدا در سال ۱۹۹۴ توسط ETST انجام شد و پس از سال ۱۹۹۷ مجموعه مشخصات آن توسط SMG مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۹ تکمیل گردید.

GPRS یا نسل ۵/۲ تلفن های همراه ، یک سرویس رادیویی بی سیم ، جهت ارسال دیتا است که نوعی یک مرحله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است که امکان ارسال دیتا را با سرعت ۲/۱۷۱ کیلیو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می سازد.

سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکین قرار می دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود ، که این مقدار ۳ برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می توانند از شبکه های تلفن ثابت،اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از ۱۰ برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/SYJsn

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *