ردیاب شخصی

نصب ردیاب ماهواره ای بر روی پنجمین پلنگ

نصب ردیاب ماهواره ای بر روی پنجمین پلنگ پارک ملی تندوره با موفقیت انجام شد

حمید صالحی با اعلام این خبر گفت:عملیات قلاده گذاری بر روی پنجمین پلنگ موجود در تنها پارک ملی استان به منظور مطالعات علمی و بررسی عادات زیستگاهی و تغذیه ای با موفقیت انجام و پس از ۴۵ دقیقه بیومتری و ثبت مشخصات، گردنبند ردیاب ماهواره ای بر روی گردن پلنگ نصب و فعال شد و پلنگ درسلامت کامل به دامن طبیعت بازگشت.
وی با اشاره به اهمیت فوق العاده ای این موفقیت که از سال گذشته در پارک تندوره آغاز و به قلاده گذاری چهار قلاده پلنگ نر دیگر انجامیده است، گفت: این بار یک پلنگ ماده مجهز به ردیاب ماهواره ای شد و نام آن به افتخار این موفقیت ملی ، ایران گذاشته شد.
صالحی گفت: این عملیات از ۱۵ ماه پیش در منطقه آغاز و از ابتدای سال جاری سه پلنگ نر دیگر نیز به نام های برزو ، بردیا و برنا مجهز به ردیاب ماهواره ای شده اند.
وی با اشاره به اینکه محمد صادق فرهادی نیا دانشجوی دکترای جانور شناسی درگرایش گربه سانان راهبری این پروژه ارزشمند را با همراهی محیط بانان و کارشناسان استانی برعهده دارد، گفت: نرم افزار مربوط به دریافت و کنترل نقاط حضور این پلنگ نیز همچون چهار مورد گذشته بر روی رایانه مستقر در حفاظت محیط زیست درگز نصب شد تا مسئولان منطقه بتوانند از این اطلاعات برای اهداف حفاظتی و پایشی بهره برداری کنند.
این مسئول در توضیح بیشتر پروژه گفت:ردیابی حیات وحش با استفاده از سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) روشی است که زیست شناسان و محققان موسسات معتبر فعال در عرصه حفاظت از محیط زیست برای ارزیابی و پایش علمی الگوهای مهاجرتی و جابه جایی های حیات وحش از آن استفاده می کنند.
به طور مشخص در مورد پلنگ ها، ردیاب گذاری از دهه ۷۰ میلادی (۱۳۴۹ تا ۱۳۵۹ ه.ش) آغاز شد و اکنون حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ پلنگ در سراسر جهان به ردیاب های مختلف مجهزند.
وی بیان کرد: این در حالی است که در کشور ما با وجود میزبانی دو سوم جمعیت پلنگ غرب آسیا، در سال ۸۵، نخستین پلنگ نر ایرانی در بافق یزد به گردنبند رادیویی توسط پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی مجهز شد و پس از آن شمال شرق کشور سکان دار تکمیل این پروژه ارزشمند علمی بوده و تا کنون پنج پلنگ درپارک ملی تندوره درشهرستان درگز به گردنبندهای ماهواره ای مجهز شده و تحت کنترل از راه دور ویژگی های زیستی و رفتاری طبیعی قرار گرفتند.
طبق آخرین اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) به عنوان معتبرترین مرجع اعلام نظر درباره وضعیت حفاظتی گونه های جانوری و گیاهی ۲۹ گونه متعلق به خراسان رضوی در فهرست قرمز حفاظتی قرار دارند.
در این میان پلنگ در کنار سه گونه اردک سرسفید، بالابان و کرکس مصری در حال انقراض هستند.
حیات وحش خراسان رضوی دارای ۲۸۱ گونه پرنده، ۶۹ گونه خزنده، ۸۰ گونه پستاندار، دو گونه دوزیست و ۲۴ گونه ماهی است.

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/kPy32

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *