فن آوری

مشاهده ترافیک آنلاین تهران روی نقشه گوگل

یکی از ویژگی های مفید گوگل مپ در دنیا، قابلیت مشاهده لحظه ای ترافیک روی نقشه است. این قابلیت کمک می کند تا کاربر بتواند در زمان مسیریابی، مسیری را انتخاب کند که ترافیک کمتری دارد. حالا به نظر می رسد این ویژگی مفید روی نقشه گوگل در ایران نیز فعال شده و فعلا شهروندان تهرانی می توانند از این ویژگی استفاده کنند.

مشاهده ترافیک آنلاین تهران روی نقشه گوگل

همچنین علاوه بر نمایش آنلاین ترافیک، قابلیت مشاهده مسیرهای در دست تعمیر و بسته شده نیز با علائم مشخصی امکان پذیر شده است. برای استفاده از این ویژگی در اپلیکیشن گوگل مپ تنها کافیست نوار سمت چپ اپلیکیشن را باز کرده و گزینه Traffic را انتخاب کنید. سپس شما می توانید ترافیک لحظه ای تهران را روی نقشه مشاهده کرده و در هنگام مسیریابی به سمت مقصد متوجه شوید که کدام مسیر خلوت تر است.

مسیریابی بر اساس ترافیک برای نخستین بار در ایران راه اندازی شده است

بطور مشخص رنگ سبز برای مسیرهای روان، رنگ زرد برای مسیرهای نیمه سنگین و رنگ قرمز برای مسیرهایی با ترافیک سنگین استفاده شده است. در مسیرهایی که به رنگ سفید مشخص شده‌اند نیز اطلاعاتی از وضعیت ترافیک وجود ندارد.

مشاهده ترافیک آنلاین تهران روی نقشه گوگل

گوگل اطلاعات ترافیک را از کجا می‌گیرد؟
در بسیاری از نقاط جهان شهرداری‌ها اطلاعات ترافیکی را  به صورت api در اختیار گوگل می‌گذارند. شهرداری‌ها اطلاعات سرویس‌های حمل و نقل شهری ( زمانبندی مترو، اتوبوس و … ) هم به همین طریق به گوگل منتقل می‌کنند تا از این طریق در اختیار شهروندان قرار گیرد.
ممکن است تا پیش از این برای مطلع شدن از وضعیت ترافیک تهران به نقشه آنلاین ترافیک ( که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده) و یا اپلیکیشن سازمان راهداری مراجعه کرده باشید ، حالا می‌توانید با Google Maps اینکار را انجام دهید و تفاوت را حس کنید
در ایران به دلیل نبود رابطه با گوگل و یا تحریم‌ها این انتقال اطلاعات به گوگل انجام نگرفته و هنوز هم نمی‌توان زمانبندی حرکت مترو یا اتوبوس‌ها را روی گوگل مپ مشاهده کرد اما نقشه ترافیک نیازی به اطلاعات شهرداری ندارد. گوگل این اطلاعات را از موبایل شهروندان می‌گیرد ( ترسناک به نظر می‌رسد؟) بخش عمده شهروندان سرویس Location خود را به صورت پیش‌فرض روی روشن قرار داده‌اند و اطلاعات مکان آنها از طریق اینترنت موبایل به گوگل منتقل می‌شود. گوگل با محاسبه سرعت حرکت کاربران یک محدود می‌تواند تخمین بزند که آیا یک مسیر دارای ترافیک شدید است یا کاملا روان است. گوگل امروزه حتی سرعت متوسط خیابان‌ها را هم در اختیار دارد،  بنابراین می‌تواند بسنجد سرعت موجود کاربران پایین‌تر یا بالاتر از حد متوسط است.

مشاهده ترافیک آنلاین تهران روی نقشه گوگل

چرا گوگل تا قبل از این اطلاعات ترافیکی ایران را ارایه نمی‌داد؟
شاید به دلیل اینکه با نسل ۲.۵ موبایل عملا انتقال این اطلاعات مکانی ممکن نبود.  طی یک سال و نیم اخیر با رشد قابل توجه استفاده از اینترنت روی موبایل در کشور مواجه شده‌ایم. راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم موبایل در ایران حالا باعث شده که تعداد بیشتری از شهروندان با  گوشی موبایل خود به اینترنت متصل شوند و همین به گوگل اجازه داده که اطلاعات نسبتا دقیقی را از وضعیت ترافیکی یک خیابان در اختیار داشته باشد.
اگر تا سه چهارسال قبل تعداد کاربرانی که به اینترنت موبایل متصل بودند و از یک خیابان رد می‌شدند بسیار پایین بود حالا تعداد این کاربران به اندازه‌ای شده که بتوان از مجموع اطلاعات مکان‌محور آنها نتیجه‌گیری‌هایی چون ترافیک آنلاین داشته باشد.
ترافیک آنلاین روی چه برنامه‌هایی در دسترس است؟
هم از طریق دسک‌تاپ و گوگل مپ و هم از طریق موبایل می‌توان به ترافیک آنلاین و مسیریابی بر اساس ترافیک دسترسی داشت.
نکته به روز شده 
یک بخشی را که گوگل مپ اخیرا به نقشه ترافیک اضافه کرده امکان Typical Trafic هست که در کنار Live Trafic ارایه داده است.Typical Trafic  به نوعی استنتاج گوگل از میزان ترافیک در روزهای گذشته است و کاربر در هنگام انتخاب این گزیه می‌تواند حتی ساعت‌های مختلف روز را هم انتخاب کند تا ببیند مثلا یک مسیر در ساعت‌های مختلف چه مدل ترافیکی را دارد.
برای دسترسی به Typical Trafic ابتدا از صفحه گوگل مپ Traficرا انتخاب کنید و سپس در هنگام نمایش ترافیک آنلاین از پایین صفحه Typical Trafic را کلیک کنید.
منبع : itiran
لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/EnV4r

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *