ردیاب

ردیابی دنیا از نگاه دلفین‌ها + تصویر

تصاویر خارق‌العاده‌ای که از ردیاب سونار یا ردیاب صوتی زیر آب متعلق به دلفین‌ها ساخته شده، نشان می‌دهند که این حیوانات باهوش چگونه با انعکاس صدا، غواصان را شناسایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، تصاویر خارق‌العاده‌ای که از ردیاب سونار (sonar) یا ردیاب صوتی زیر آب متعلق به دلفین‌ها ساخته‌شده نشان می‌دهند که این حیوانات باهوش چگونه با انعکاس صدا، غواصان را شناسایی می‌کنند.

دانشمندان پس از ثبت سیگنال‌های ردیاب سونار با کمک میکروفون‌های زیرآبی و تبدیل آن‌ها به تصویر، نمایی شفاف از یک انسان در حال شنا کردن را تولید کردند. از این فرایند هوشمندانه درواقع برای ترجمه‌ی روشی که امواج صوتی روی آب شکل می‌گیرند، استفاده شد. سه سال پیش نیز روشی مشابه برای نمایش انعکاس صدای دلفین از اشیا شناور بی‌جان درون آب به کار رفت که نشان می‌دهد دلفین‌ها واقعاً با ردیاب سونار می‌توانند ببینند.

جک کاسویتز، رهبر تیم تحقیقاتی پروژه‌ی SpeakDolphin که به دنبال بالا بردن روابط میان بشر و دلفین‌هاست می‌گوید: این نخستین بار است که ما تصویری از یک انسان شناور در آب را از چشم یک دلفین نمایش می‌دهیم.

جالب است بدانید از غواصی که در این آزمایش شرکت کرد خواسته شد کمربند سنگینی را به کمرش ببندد و بیشتر اکسیژن درون ریه‌اش را تخلیه و بدین طریق خاصیت شناور بودنش را به صورت طبیعی حفظ کند. به علاوه از کپسول اکسیژن نیز استفاده نشد تا حباب ناشی از آن، طبیعی بودن نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار ندهد.

در مجموع نتایج تحقیقات نشان دادند که دلفین ها با کمک سیستم سونار چیزی بیش از هاله ای از اشیائ را مشاهده می کنند و قادرند خصوصیات ظاهری آن ها را تشخیص دهند.

شبیه سازی دنیا از نگاه دلفین‌ها + تصویر

شبیه سازی دنیا از نگاه دلفین‌ها + تصویر

لینک کوتاه این مطلب برای انتشار: https://iranradyab.com/LIz32

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *